Nowe Mestalla na 61 500 miejsc
16.11.2013; 19:44
Zapowiadane zmiany w projekcie
Projektant Mark Fenwick pojawił się ostatnio w Valencii aby przedstawić zmienione plany budowy Nuevo Mestalla. Projekt zakłada zmniejszenie kosztów dokończenia inwestycji przede wszystkim poprzez ograniczenie liczby miejsc na obiekcie. Zmiany mają nie mieć wpływu na funkcjonalność obiektu i jego ocenę w klasyfikacji UEFA.
„Sytuacja ekonomiczna jest zupełnie inna, niż jeszcze kilka lat temu. Istnieje jednak szansa, aby ruszyć ten projekt z miejsca, utrzymując go jednocześnie w duchu, w jakim miał powstać. Aby to zrobić, trzeba zoptymalizować koszty, dostosować je do obecnych realiów.”
Fenwick dodał także: „Tym, co chcemy osiągnąć jest zachowanie pierwotnej formy i ducha stadionu, pokazanych w oryginalnym projekcie. W 2006 roku model obiektu drukowano we wszystkich gazetach, był po prostu spektakularny. Stadion jest jak katedra, tyle że w nowoczesnym życiu i złożony głównie z betonu i stali.”
Sposoby na zmniejszenie kosztów
„W projekcie mamy 3500 podziemnych miejsc parkingowych. To zbyt dużo, taka ilość jest niepotrzebna. W dniu meczowym ciężko byłoby nawet o bezpieczeństwo. Po zmianach pojemność parkingu wyniosłaby 2000 miejsc, w tym 225 miejsc dla pracowników i obsługi stadionu. Pozwoliłoby to zmniejszyć powierzchnie parkingu i podłóg w północnej części obiektu odpowiednio o 98000 i 10000 metrów kwadratowych. To znaczne oszczędności.”
„Stalowa konstrukcja obiektu zasadniczo nie ulegnie zmianie, ale zamierzamy zmniejszyć powierzchnię jej pokrycia. Pierwotnie dach miał rozpoczynać się równolegle z pierwszym rzędem krzesełek. Jest to jednak rozwiązanie generujące olbrzymie koszty. Aby je zmniejszyć planujemy cofnąć linię dachu o 25 metrów. Jest to maksymalna możliwa zmiana, chcemy bowiem, aby obiekt miał najwyższą możliwą ocenę w klasyfikacji UEFA. Jednym z warunków jej otrzymania jest zadaszenie przykrywające przynajmniej 75% widowni. Takie rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić blisko 1900 ton stali. W związku ze zmianą pokrycia uproszczeniu ulegnie też system wykorzystujący wodę z rzeki Turia.”
„Chcemy pozostać przy głównej idei wyglądu stadionu. Tym, co ulegnie zmianie będzie konstrukcja fasady obiektu. Jej aluminiowe elementy miały być pierwotnie wsparte na specjalnej konstrukcji. Chcemy, we współpracy z niemieckim inżynierem pracującym niegdyś nad projektem stadionu olimpijskiego w Monachium, zastosować rozwiązanie umożliwiające rezygnację z dodatkowych elementów nośnych, tak, aby elementy same utrzymywały swój ciężar. Tym samym wygląd pozostałby bez zmian, spadłyby natomiast koszty kolejnego z etapów budowy.”
„Najwięcej dyskusji dotyczyło pojemności stadionu. Zdecydowaliśmy zmniejszyć jego wielkość do 61500 miejsc. Owszem, liczba miejsc spadnie o ponad 10000, ale poprzez zwiększenie przestrzeni pomiędzy krzesełkami o około 10%, wzrośnie wygoda widza. Pojemność i tak będzie o 6000 miejsc większa od obecnego obiektu, a fani Valencii będą mieli jeden z najbardziej komfortowych stadionów na świecie, porównywalny z tymi budowanymi właśnie w Katarze.”
„Podczas rozgrywanych spotkań oświetlenie wnętrza będzie mogło być modyfikowane, a jego intensywność zwiększana lub zmniejszana, w zależności od potrzeb. Nocną, widok świateł przebijających się pomiędzy elementami fasady będzie wyglądał w mieście fantastycznie, na miarę użytych nowoczesnych technologii.”
KOMENTARZE
Jak jeszcze rok lub dwa tak sobie postoi w stanie surowym to kasa zaoszczedzona na zmniejszeniu pojemnosci pojdzie w odnawianie szkieletu tylko po to by ruszyc z dalszymi pracami...
Stadion wyglada przepieknie na zdjeciach i az szkoda ze jeszcze nie jest gotowy :(
tylko po co...
AMUNT VALENCIA !!!
Ilość miejsc mimo, że zmniejszona to w dalszym ciągu duża. Valencia nie potrzebuje stadionu na 70 tys. widzów bo i tak by go nie zapełniła (może kilka razy w roku na najważniejsze mecze ale to też nie koniecznie).
Ważne by stadion był wypełniony. Choć i z tym może być problem jeśli zespół nie zacznie ładnie grać i przede wszystkim wygrywać...
Dokładnie. Mają piękny stadion, który dodał im skrzydeł :) Najważniejsze, że praktycznie na każdym meczu mają stadion wypełniony do ostatniego miejsca.
Niestety obiekt jest za mały rzeby kiedyć mógł na nim się odbyć finał LM ale najbliższy finał LE odbędzie się właśnie tam.
Ciekaw jestm kiedy odnowią pracę nad Nuevo Mestalla :) Oby to w ogóle nastąpiło ;)
Przepraszam gdzie Ty tam widziales puste autostrady, pociagi i te 3/4 lotnisk przynoszacych straty???
Jakos bylem w Hiszpanii, jak rowniez moja rodzina i znajomi w okresie letnim, zimowym i wiosennym i jakos nie widzialem i Oni takze zeby gdziekolwiek bylo pusto. Jakos samoloty, ktorymi latalem tez puste nie byly a lotniska wrecz zapchane ludzmi...oczywiscie nie wszystkie ale wiekszosc...
Jakbys dal jakies wiarygodne dane na potwierdzenie swojej teorii bylbym wdzieczny bo z moich obserwacji wynika co innego jak rowniez z danych z ktorymi mialem okazje sie zetknac w roznych artykulach prasowych...
To ze tam jest ciezko to fakt ale przesadzanie i uprawianie propagandy w stylu Goebbelsowskim zaczyna mnie troche irytowac...
Z lotniskami podobnie, w Madrycie czy Barcelonie nie ma dramatu, ale jest cała masa mniejszych lotnisk, wybudowanych w latach 90+ i tam jest już duży problem.
Pomijam juz fakt, że panuje tam największe bezrobocie w Europie i Hiszpanie masowo emigrują, głównie do Francji, Niemiec i uwaga, uwaga: do Polski. Tak dla tych co uważają, że u nas jest źle.
« Wsteczskomentuj